Senaryo Teknik

Logline ve Önemi

Blake Snyder‘in geçtiğimiz yıllarda Türkçeye çevrilen kitabı O Kediyi Kurtar güzel bir rehber ve yol gösterici. Hem öğrenciler hem de profesyoneller için öğrenmek ya da tekrar hatırlamak isteyebilecekleri şeylerle dolu. Özellikle fikri pazarlama ve satma konusunda birçok yararlı öneri mevcut. Özellikle logline konusu çok yararlı.

Snyder için logline’da bulunması gereken şeylerden biri de ironi. Duyduğunuz zaman sizi şaşırtacak ve gıdıklayacak bir çatışma için bunun şart olduğunu savunuyor. Üstelik ironinin sadece filmin konusunda değil, adında da olması gerektiğini, filme isim bulurken ironik ve vurucu bir şey aramanın elzem olduğunu söylüyor.

Logline Nasıl Yazılır?

Yazarken kuracağımız bir iki cümlede hikayeye ve ana çatışma dair tüm konsepti anlatabilmeliyiz. Bunun için mutlaka kahramanı ve kötü adamı cümlede geçirirken onları tarif eden birer sıfat kullanmamız lazım. Ve de asıl punchline için karaktere yakın hissedip ona saygı duyacağımız büyük bir amaç olmalı.

“İyi bir logline’ın stüdyolardaki alıcıları etkilemede önemli bir başka özelliği de filmin hedef kitlesinin kim, bütçesinin ne kadar olacağını içinde barındırmasıdır.”*

Logline da değeri geç anlaşılan, muhtemelen hâlâ birçoğunun bilmediği terimlerden biri. Şahsen ben okulda olduğum süre boyunca logline diye bir şey duymamıştım. Farklı sinopsis tanımlamaları vardı, benzeri bir şeyden kavramın adını koymadan yapımcılara fikir satmak temelinde bahsediyorlardı. Herhangi bir potansiyel yapımcı ya da müşteriye projenizi anlatmak için hikayenizi bir iki cümlede özetlemelisiniz yoksa kaybedersiniz, derlerdi.

Daha sonra bu kavramı bazı senaryo kitaplarında gördüm ve festivallere proje dosyası hazırlarken kullanmaya başladım. Özellikle projeleri değerlendiren kurullar buna büyük bir önem vermeye başladı. On sene içerisinde sektörleşmenin getirdiği profesyonellik budur sanırım. Hatırladığım kadarıyla zaten olmayan film forumlar ve yarışmaların haricinde gerçekleştirilen birkaç festivalde logline diye bir şey isteyen yoktu. Akbank bile ufacık festival kitapçığı için sinopsis istiyordu.

 “‘İyi ve kötü logline arasındaki fark da basit. Bizim dergilerde satılmış bir senaryonun ya da sunumun logline’ını duyduğumda ilk tepkim, ‘Bu neden benim aklıma gelmedi?’ oluyorsa demek ki iyi bir tanesi var karşımda.”*

*Blake Snyder’ın O Kediyi Kurtar kitabından

logline, senaryo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

İlginizi Çekebilir: Senaryo ve Diyalog

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir